Hvem bestemmer hva du skal spise?

Hvem bestemmer hva du skal spise?
Fotograf: Arild Juul

Så lenge vi alltid motiverer oss selv til å mene at vi trenger noe nytt, noe annerledes eller noe mer, så er vi mottakelig for de som har noe å selge.

Da er det ikke bare kroppens behov som bestemmer hva vi putter i oss. Det er også løftet om en spennende smak, en forfriskende opplevelse eller ønsket om å bli midtpunktet i venneflokken som kan få oss til å kjøpe det ene merket i stedet for det andre. Det kan også være at et merke har fått større plass i butikken, at det har fargerik innpakning, er på store plakater eller har reklame på TV. Også matvareprodusentene vet hva som motiverer oss til å kjøpe.

De vet at når det er mer enn nok og egentlig alt for mye å velge i, så forenkler vi måten vi velger på. Vi velger det billigste, eller det dyreste. Vi ser etter det vi kjenner fra før, eller det som ser mest spennende ut. Kanskje velger vi det vi tror er det sunneste, uten at vi egentlig vet hvordan det måles?