SJØMAT: Godt å spise – godt for deg!

SJØMAT: Godt å spise – godt for deg!
Fotograf: Arild Juul

Fisk og annen sjømat bidrar med en rekke næringsstoffer og er en viktig del av et balansert kosthold. Sjømat inneholder protein av høy kvalitet, og er rike på vitamin D, vitamin B12, og mineralene jod og selen. I tillegg er fisk en viktig kilde til marine omega-3 fettsyrer som kroppen trenger.

Sjømat er en stor gruppe matvarer som omfatter fisk, skjell og krepsdyr. I tillegg til villfanget fisk har vi oppdrettsartene laks, ørret, kveite og ishavsrøye. Dette gjør at tilbudet er jevnt og godt gjennom hele året. Sjømat har et svært bredt anvendelsesområde, og kan brukes både til middag og som pålegg, for eksempel i form av røkelaks, makrell i tomat eller ulike silderetter

 Forskjellen mellom mager og fet fisk:

Vi bruker ofte benevnelsene mager og fet fisk. Mager fisk lagrer fettet i leveren og lite i fileten. Eksempler på mager fisk er torsk, sei, lyr, hyse og brosme. Fet fisk lagrer fettet hovedsakelig i fileten og litt i lever. Eksempler på fet fisk er laks, makrell, sild, ørret og kveite. Innholdet av fett og andre næringsstoffer i fisken varierer med art, årstid og fiskens egen tilgang til mat. Hos opprettfisk kan innholdet av næringsstoffer i fiskefileten i stor grad styres av innholdet av næringsstoffene i fôret. Fisk og sjømat inneholder ikke sukker og svært lite karbohydrater. Du kan finne mer om næringsinnholdet i de ulike artene på www.nifes.no/sjomatdata.