Slik får du barna til å like sjømat

Slik får du barna til å like sjømat

Å få barna til å spise fisk, kan for noen være en utfordring. Husk at fisk ikke bare er fisk - det finnes mange forskjellige retter å prøve ut.

Sjømat kan være så mye - Havets skattkiste, lakseburger, Tex-mex-torsk eller sushi - mulighetene er mange. Prøv deg fram med ulike sjømatretter, og prøv mange ganger. Det kan være nødvendig for et barn å smake på en rett 8-10 ganger for å bli vant til nye smaker. Dette er noe å huske på når barna sier de ikke liker fisk, og de voksne rett og slett gir opp å prøve nye retter til middag. 

Bruk navnet på retten, i stedet for å si at vi skal ha fisk. For du sier vel ikke at vi skal ha "kjøtt" til middag? Prinsessefisk, sjørøverpizza og havets skattkiste er retter med navn som appellerer til barna. 

Voksne er forbilder
Gir du barna dessert for å ha spist fisk? Da risikerer du at barnet får en negativ oppfatning av fisken. La barna heller få en følelse av at fiskemåltidet er godt nok i seg selv. De voksnes opptreden rundt måltidet har mye å si for barna. Som forbilder er det viktig å være positiv til sjømatmåltidet. Da viser du at måltidet er trygt og godt, og at sjømat også er noe barn kan like.

Inkludering av barna
Et lurt triks er å la barna være med på å lage maten. Det er ikke bare hyggelig, det er også med på å gi barna et eierskap til retten som serveres. Da er sjansen også større for at de spiser maten sin. Barna kan inkluderes i tilberedningen av maten i relativt tidlig alder. Mange barn er glade i vann, vasking av grønnsaker er noe de kan gjøre fra de er veldig små. Nåe de blir litt eldre så kan de hjelpe til med å skrelle poteter, skære grønnsaker eller røre i gryta.

Det finnes mange fiskeslag
Fisk er godt, at noen har favorittmåltider og favorittfisker er helt naturlig. Det er gjennom gjentatte sjømatmåltider at man finner ut hva man liker best.

Her er noen enkle grep for hvordan du kan lære barna å like sjømat:

  • Spis sjømat ofte. Helsedirektoratet anbefaler sjømat til middag to-tre ganger i uka. Bruk også fisk som pålegg.
  • Inkluder barna i matlagingen.
  • Barn tenker ikke på hva som er sunt. Fortell heller at fisken smaker godt.
  • Forskning viser at det er større sjanse for at barn spiser noe de har valgt selv. Gi derfor barna valget mellom to-tre sunne måltider.
  • Ikke press barna til å spise mer mat enn de klarer - det viktigste er at de spiser.
  • Være en god rollemodell, vis at du liker fisk.
  • Prøv deg fram, det finnes en favorittfisk for alle.