Skip to main content

Sapere-metoden: Utforsk maten med alle sansene!

Foto: Erik Ruud

Sapere-metoden er et praktisk pedagogisk verktøy som barnehager kan bruke for å utforske mat og la barna bli kjent med egne sanser. Her får dere tre forslag til enkle aktiviteter som dere kan gjennomføre med en gruppe barn.

 

Foto: Erik Ruud

Sapere-metoden (uttales sa-pér) kommer opprinnelig fra Frankrike og kjemikeren Jacques Puisais, som ville motvirke en ensformig smakspreferanse blant folk. Verktøyet ble videreutviklet og testet i barnehager og skoler i Sverige og Finland, og det har vist seg å skape engasjement som gjør at barn tør å prøve nye matvarer og retter. Gevinsten kan være at dette fører til et mer variert kosthold blant barna – også når de blir voksne.

Her er forslag til sapere-aktiviteter som utvikler undring og matglede:

Aktivitet 1: Opplev gulrøtter med alle sansene

Utstyr: rå gulrøtter, kokte gulrøtter, raspet gulrot

Gå gjennom øvelsen sammen:
Syn: Hvordan ser en gulrot ut? Hva skjer når vi brekker den i to
Følelse: Hvordan føles en uskrelt gulrot sammenlignet med en skrelt? Hvordan kjennes det å tygge en rå gulrot sammenlignet med en kokt eller raspet?
Lukt: Hvordan lukter en rå gulrot? Lukter den mer eller mindre enn en kokt eller raspet gulrot?
Hørsel: Lukk øynene og tygg. Hvordan høres det ut når vi tygger en rå gulrot? Lager den kokte like mye lyd?
Smak: Hva smaker en rå gulrot? Smaker den kokte eller den raspete annerledes?

Diskuter sansene med barna. Still spørsmål som: Hvorfor har vi synssansen? Hva føler vi med? Hva er varme og kulde?

Aktivitet 2: Utforsk og utvikle grunnsmakene

Utstyr: Brett med små skåler som inneholder én råvare for hver av smakene, for eksempel:

søtt: rosiner, sukker, annen tørket frukt
surt: sitron, sure epler, epleeddik
salt: bordsalt, oliven, saltstenger
bittert: pulverkaffe, mørk sjokolade, ruccula
umami: natriumglutamat, soyasaus

Diskuter med barna om de klarer å kjenne grunnsmakene. Hva skjer når man holder for nesen? Hvordan oppleves smakene når de blandes? Passer noen bedre sammen?

Hvis et barn sier «Æsj – dette var ikke godt», er det lurt å bruke litt tid sammen med barnet og få hen til å beskrive følelsen. Hva var det som ikke var godt? Var det smaken? Var det sterkt? Var det surt? Var det noe nytt?

Aktivitet 3: Ukens lukt og smak

Introduser en ny smak eller matvare i morgensamlingen (for eksempel kanel). La barna få utforske og undre seg over denne smaken.

• Inkluder smaken i dagens lunsj.
• Ha dagens lukt og smak i en skål i garderoben slik at foreldrene også kan få med seg hva barna har utforsket den dagen.